Sample Page

Michelangelo krijgt in de lente van 1501 de kans om uit een enorm marmerblok een kolossaal beeld te hakken.197 Ongeveer veertig jaar eerder had de beeldhouwer Agostino di Duccio een gigantische Heracles gemaakt voor de Duomo. In 1464 werd besloten dat er een tweede beeld moest komen. De bedoeling was om dit nieuwe grote beeld van vier marmerblokken te maken. Twee jaar na dit besluit wordt er echter een uitzonderlijk groot blok marmer uit de groeven van Carrara gehaald. Nu was het mogelijk het nieuwe beeld uit één blok marmer te hakken.

Year1501–1504
MediumMarble sculpture
SubjectBiblical David
Dimensions517 cm x 199 cm
LocationGalleria dell’Accademia

Donec iaculis a nisl sed porttitor. Duis in facilisis nisi. Curabitur lobortis neque nisl, in facilisis est pharetra vel. Curabitur vestibulum nunc eu metus dictum, sed vestibulum leo sollicitudin. Donec fermentum in ante vel tristique. Morbi urna justo, efficitur egestas lacinia sit amet, ornare vel ante. Donec auctor ultrices nisi sagittis convallis.

Statue of David

Etiam vitae fringilla

Michelangelo krijgt in de lente van 1501 de kans om uit een enorm marmerblok een kolossaal beeld te hakken.197 Ongeveer veertig jaar eerder had de beeldhouwer Agostino di Duccio een gigantische Heracles gemaakt voor de Duomo. In 1464 werkd besloten dat er een tweede beeld moest komen. De bedoeling was om dit nieuwe grote beeld van vier marmerblokken te maken. Twee jaar na dit besluit wordt er echter een uitzonderlijk groot blok marmer uit de groeven van Carrara gehaald. Nu was het mogelijk het nieuwe beeld uit één blok marmer te hakken.

Dit nieuwe blok is eerst bewerkt door de maker van de Hercules: Agostino di Duccio. Hij is begonnen op de hoogte en de plek waar nu de ruimte tussen de benen van het beeld is. Hierdoor werd echter de stabiliteit van het blok verzwakt. Duccio verliet Florence. Tien jaar later kreeg Antonio Rossellino het verminkte blok, maar hij stierf in 1477. Vasari schrijft in 1550 in zijn eerste uitgave van ‘De Levens’ over het grote marmerblok: ‘[…] dat het was verknoeid en geruïneerd, zozeer zelfs dat de Opera van de S. Maria del Duomo, die over dit blok ging, het als dood had opgegeven zonder zich te bekommeren om het af te maken.’198

Vijfentwintig jaar na de dood van Rossellino is de houding van beeldhouwers ten aanzien van zo’n groot blok marmer geheel omgeslagen. Het werd niet langer meer als een lastige verplichting beschouwd, maar als een uitdaging. Andrea Sansovino had een verzoek gedaan om het blok te bewerken. Hierbij verzekerde Sansovino dat hij zeker een beeld kon maken indien hij er nog een aantal blokken bij mocht gebruiken. Piero Soderini, gonfaloniere (staatshoofd van de regering van burgers), wilde het blok nog laten bewerken door Leonardo da Vinci. Michelangelo had als jonge knaap het marmerblok gezien en wilde er toen al maar al te graag een figuur uithalen. Als jonge aankomende beeldhouwer had Michelangelo in 1493 al een levensgroot beeld gemaakt van Hercules, een beeld dat later verdwenen is. Bovendien had hij als kunstenaar bekendheid gekregen door de Pietà die hij in Rome had gemaakt. De keus viel uiteindelijk op Michelangelo Buonarroti.

Mauris faucibus

Image of a bronze statue

Morbi tellus felis, auctor vitae tellus sed, pharetra imperdiet leo. Nam non mollis nisl, sit amet varius lorem. Fusce sagittis placerat est, eget rutrum lorem. Suspendisse sed varius orci, eu bibendum nunc. Quisque non elit neque. Morbi nec risus posuere felis dictum pulvinar non quis odio. Vivamus vel lectus laoreet, venenatis ante id, varius sem. Aenean ac nisi diam. Proin cursus erat ut lectus semper cursus. Proin sit amet vestibulum erat, eget feugiat est.

Etiam lacinia dui feugiat magna dapibus, at pretium turpis cursus. Sed viverra turpis non magna ultrices aliquam. Pellentesque quis porttitor nisi.

Aliquam facilisis a odio vitae fringilla. Quisque et nibh porttitor, sodales dui et, ultricies odio. Mauris elit justo, egestas vel nisl at, fringilla varius eros. Suspendisse sit amet luctus nibh, sed tristique eros. Nulla condimentum sit amet mi vitae malesuada. Aenean luctus erat sed purus hendrerit, sed auctor purus rhoncus. Nulla feugiat velit sit amet purus viverra semper. Ut vel ultricies tortor. Sed in ante tristique, tincidunt elit ac, fringilla neque.